Opzien tegen modernisering
Denkbeelden over Amerika en Nederlandse identiteit in het publieke debat over media, 1919-1989
-
Auteur
esper Verhoef -
Publicatiedatum
23-06-2017 -
Achtergrond informatie
Jespers proefschrift onderzoekt het 'zelfbeeld' van vroege 20ste eeuw Nederlanders in relatie tot Amerika. Want Nederland is - sinds begin twintigste eeuw - dubbelzinnig geobsedeerd door de Verenigde Staten. Gaat het nu om Hollywood-films, rock-'n-roll of fastfood; we nemen de Amerikaanse cultuur gretig in ons op, maar zetten ons er ook tegen af. Zo diende Amerika als Amerika spiegel voor wie 'wij' zijn. Maar waaruit bestaat die Nederlandse identiteit eigenlijk? Deze thesis laat zien dat het doordringen van het 'vreemde' Amerika in Nederland steeds weer leidde tot ontzetting en onzekerheid. Hierop volgde doorlopend heftig verzet. Nederlanders gebruikten Amerika als afschrikwekkend voorbeeld om de eigenheid te benadrukken: ze wilden vooral niet zo worden als 'de' moderne, vreemde Amerikanen. Liever zagen de conservatieve Nederlanders zich als nuchter, bescheiden, gezellig en niet geldzuchtig.
Nederland was bang voor 'Amerikanisering'. "Tegelijkertijd is er niemand die Nederland tegenwoordig voor Amerika aanziet." , zegt Jesper. " Zo'n vaart is het dus niet gelopen met de gevreesde Amerikanisering. Je kunt je dan ook afvragen of de angst voor Islamisering niet een vergelijkbare vorm van doemdenken is"
Meer uitleg over zijn proefschrift is te vinden in dit filmpje
Uitwerking
Jesper Verhoef vroeg me om te werken met het oude beeld van Uncle Sam en een Nederlandse vrouw in ouderwetse kleding. Geïnspireerd door ‘Het Melkmeisje’, een schilderij van Vermeer, tekende ik een nieuwe, meer veerkrachtige vrouw, vechtend tegen haar eigen ‘schaduw’ in de vorm van Uncle Sam. De klok geeft aan dat het vijf tot twaalf is; het tijd is voor verandering, voordat het te laat is.
De gebruikte kleuren zijn gebaseerd (in tint iets aangepast) op de kleuren van de Nederlandse vlag en wimpel: Rood, wit, blauw en oranje. -
Bijzonderheden
Het boek is voor de promotie besteld als hardcover.
De paperback is verkrijgbaar in de boekhandel - uitgegeven door EburonZijn promotie kreeg veel media aandacht.
Zo is Jesper onderandere door de Volkskrant geïnterviewd over zijn boek. Lees het artikel hier -
Testimonial auteur
Wat een goed idee, dat de klok op 5-voor-12 staat! De drukproef ligt nu voor me. Ziet er schitterend uit in ‘t echt, de cover is echt mooi geworden! esper Verhoef